torsdag 22 januari 2009

Den heliga bilen

Enligt Svenska Dagbladet idag 22 januari har Södra Länken i Stockholm stora problem med trafikstockningar. Leden förväntades för några år sen ta emot 68 000 fordon per dygn. Nu fylls den av 100 000 fordon. Kommer den ekonomiska krisen att minska på trafikmängden? Jag antar att trafikräknarna inte har hunnit se tecken på vare sig det ena eller det andra.

Men jag tvivlar ändå på att en eventuell trafikminskning är proportionell till den ekonomiska krisen. Bilen är så mycket, mycket mer än en bil. Är dessutom bensinpriset hyfsat lågt, så väljer vi bilen för att ta oss fram. Kosta vad det kosta vill.

Vad är bilen? Just nu tycks den vara den västerländska ekonomins enda motor (sic!). Om bilföretagen går dåligt, så förlorar folk framtidstron och i värsta fall sina hem. Om bilföretagen går dåligt, så måste regeringarna dela ut krispaket och stödstrumpor. Om bilföretagen går dåligt, så är det verkligen kris.

Hur i helvete kunde det bli så här? Låt ögat bara glida ut över världen – det vill säga den västerländska – och överallt ser du bilarna och deras spår. En enda produkt som utgör fundamentet för en civilisation, en enda grej som snart är lika vanlig på alla världsdelar nära dig och dina grannar.

Bilen är frihet, industri, historia, kärlek, design, teknik, innovation, brottsplats, familjebubbla, miljöförstörare, mekanik, skönhet, elektronik, liv och död. Låter som en religion. Finns det plats för tvivel?